Bright Cape is in oktober 2014 ontstaan door het gevoel dat we het gat tussen wetenschap en de werkelijkheid kunnen dichten door toepasbare en schaalbare oplossingen met data engineering. Op de golf van Big Data feiten en fictie te onderscheiden. Toe te passen wat werkt samen met klanten en zo samen te leren.
Deze reis is Serge Beniers, de oprichter, samen met Roy Roosen, Luuk Jeuken en Pieter van den Tillaart (GGD Investments) gestart. Initieel zijn we begonnen in het financieel domein omdat daar veel data is. Tegenwoordig, naast de industrie en logistiek, nog altijd een van de domeinen waarin we actief zijn. De naam Bright Cape staat voor de ontdekkingsreizen enkele eeuwen geleden, waar we op basis van gevoel op ontdekking gingen. Achter elke “Cape” lag een nieuwe wereld met nieuwe verhalen.
De eerste traditie van het skiën werd gelijk een feit in januari 2015, waar wij als Bright Cape aansloten bij diverse GGD participaties in Ischgl. De eerste medewerker startte in maart en al gauw kwamen we eind 2015 op 8 medewerkers.
Het plaatje werd compleet toen in oktober 2015 toen data science / econometrie aan de organisatie werd toegevoegd. 9 maanden later was Bright Cape Advanced Analytics geboren (tegenwoordig Pipple). In 2015 werden we partner van o.a. SAS en Celonis (als eerste in de Benelux).
In 2017 sloten wij ons aan bij EIT Digital, waarmee we ook een Europees platform hadden voor onze R&D. In 2017 startten we met ons eerste R&D project samen met Philips en Sics genaamd PQP (het huidige SIA). In dit jaar werd ook de human factor in de vorm van DDEX (UX research met userinteractie design) toegevoegd aan de m.n. technische data-oplossingen. Pipple splitste af en ging haar eigen weg met de focus op te bewijzen wat je allemaal kunt met data science, waar Bright Cape zich zou richten op schaalbaarheid van oplossingen.
In 2018 schaalde de organisatie verder op met meer producten en diensten en werd ook steeds professioneler. Tevens de geboorte van de innovatie-projecten, SARA, OWL en UAV retina. In 2019 werden we beloond als de eerste platinum sales parter van Celonis in Europa. Het eerste jaar dat we als groep te groot waren voor het Hotel in St. Anton met Skiën. De beslissing viel in de zomer om uit te breiden naar de UK. In 2020 ging het commercieel, ondanks Corona, erg goed en ook werd er verder gebouwd aan de structuur op de weg van “Good naar Great”. Eind 2020 werd SARA als aparte B.V. losgekoppeld van Bright Cape. Weer een organisatie die stand-alone verder kan.
Vooruit kijkend vanaf 2021 gaan we verder met het bouwen aan onze droom om de wereld verder sustainable te maken door schaalbare en duurzame oplossingen door te ontwikkelen samen met onze klanten.